Wednesday, December 24, 2008

Tanjung Pinang

Farah Izzati Binti Abdullah Thani

ISNIN 20 SEPTEMBER 2007
Tepat 5.30 pagi aku telah terjaga dari lena. "Tanjung Pinang", itulah perkataan pertama yang muncuk dalam kotak fikiranku sejak semalam. Aku tidak dapat tidur dengan lena disebabkan asyik memikirkan tentang tempat yang akan kulawati selama tiga hari dua malam bermula pada hari ini. Pelbagai [ersoalan dan imaginasi yang muncul. Aku segera bersiap-siap. Mungkin pada waktu ini bas dari Sekolah Menengah Sains Muar sudah bertolak ke Johor Bahru. Aku tidak mengikut rombongan dari sana kerana tempat tinggalku sememangnya di Johor bahru meskipun sebenarnya agak jauh dari pelabuhan tempat kami akan bertolak iaitu di Pelabuhan Stulang Laut. Pada pukul 7.00 pai aku menaiki bas dari pekan Gelang Patah menuju ke Stesen Bas Larkin. Perjalanan dalam bas tersebut memang membosanan ditambah pula dengan kehadiran dua warga orang warga asing yang duduk berhampiranku menghalang laluan penumpang bas yang ingin masuk ke dalam perut bas. Beberapa kali aku menggeleng-gelengkan kepada melihat gelagat mereka yang tidak tahu berbudi bahasa di rantau orang. Gelagat mereka membuatkan aku terfikir bagaimana pula kelakuanku di Indonesia nanti.

Setelah aku sampai di Stesen Bas Larkin, perjalanan kedua menaiki teksi pula bermula. Aku bersyukur kerana ditemani oleh ibu dan adikku. Aku tidak dapat membayangkan keadaanku seperti rusa masuk kampung sekiranya aku terpaksa pergi ke Pelabuhan Stulang Laut sendirian. Meskipun aku tinggal di Johor Bahru aku memang kurang arif tentang selok-belok jalan di sini kerana sesekali sahaja aku keluar bersama-sama keluarga ke daerah metropolitan ini. Setelah sampai di Pelabuhan Stulang Laut, aku terpaksa menunggu ketibaan bas dan van yang membawa guru-guru dan rakan-rakanku yang terut terlibat dengan program pengantarabangsaan ini. Seramai 22 orang guru berserta keluarga mereka, 8 orang pelajar yang mewakili kumpulan zapin, 15 orang pelajar yang mewakili kumpulan nasyid dan tiga orang rakanku yang bersama-samaku sebagai penantun sekolah, Atika, Nadhirah dan Aliya. Mengikut perancangan yang ditetapkan bas dijadualkan sampai pada pukul 9.30 pagi. Namun aku tetap sabar menunggu mereka meskipun shingga satu jam menebalkan muka membawa tiga buah beg menghadap orang yang lalu-lalang di hadapan kompleks beli-belah di situ. Aku duduk bersama-sama ibuku di sebuah bar yang kusangkakan cafe di situ. Aku baru menyedarinya setelah melihat banyak mata yang memandang pelik ke arah kami. Namun, oleh sebab keletihan aku sekadar buat tidak endah kerana aku sekadar menumpang duduk sahaja di situ. Tidak lama kemudian seseorang menyapaku. Aku terkejut apabila orang tersebut ialah guru kelasku sendiri iaitu Cikgu Zainudin.

Pada pukul 10.30 pagi kelibat bas Sekolah Menengah Sains Muar sudah muncul. Aku segera masuk ke dalam kompleks beli-belah tersebut untuk menemui rombongan tersebut. Setelah melalui proses pemeriksaan pihak imigresen, feri yang kami naiki iaitu Bintan Ekspress berlepas dari Pelabuhan Stulang Laut menuju ke Tanjung Pinang, Indonesia tepat jam 11.05 pagi. Apa yang paling merisaukanku pada waktu itu ialah kalau-kalau ada antara kami yang mabuk laut. Alhamdulillah, pada pukul 2.00 petang kami selamat sampai dt Tanjung Pinang, Indonesia. Perasaan gembira tergambar pada wajah kami. Bayu dari laut menyapa kami sewaktu tiba di jeti Tanjung Pinang. Kemudian, kami dibawa ke Hotel Tanjung Pinang dengan menaiki sebuah kenderaan yang kelihatan seperti sebuah van dari luar tetapi keadaan di dalam seperti sebuah bas mini. Apabila kami sampai di hotel tersebut, aktiviti pertamka kami ialah menjamu selera memenuhkan perit yang sudah berkeroncong sejak tengah hari tadi. Kemudian, kami dibawa pula menuju ke Sekolah Menengah Atas Negeri 2, Tanjung Pinang, tempat program pengantarabangsan akan dilaksanakan.

Perjalanan dari hotel ke sekolah tersebut aku rasakan lama sekali. Dalam keadaan yang bersesak-sesak di dalam kenderaan tersebut membuatkan kepalaku berasa agak sakit. Namun, sesekali telingaku menangkap perbualan antara Cikgu Zainudin dengan pemancu pelancong kami iaitu Encik Sulaiman. Terhibur juga dmendengar bahasa Indonesia yang dituturkan oleh beliau yang adakalanya diselitkan dengan bahasa Malaysia dalam pertuturannya agar mudah untuk kami memahaminya. Apabila kami sampai di sekolah tersebut kami disambut dengan paluan kompang dan bacaan selawat oleh para pelajar perempuan sekolah tersebut yang majoritinya berskirt dan tidak bertudung. Aku ketawa apabila mendengar komen berunsur jenaka daripada Ustazah Faezah tentang senario tersebut.

Kemudian, rombongan kami dijemput masuk ke dalam sebuah bilik untuk diberikan taklimat tentang program yang akan kami lalui sepanjang kami berada di sini. Di situ, kami diberikan ucapan selamat datang oleh pengetua sekolah tersebut atau dipanggil ' kepala sekolah' di sana dan kami turut diperkenalkan dengan ketua pelajar serta ketua badan kerohanian sekolah tersebut. Syahdu jiwa kami sewaktu ketu badan kerohanian tersebut membacakan doa seolah-olah sedang merintih-rintih. Kami juga diberikan sedikit jamuan ringan sebelum kami dibawa pulang ke rumah keluarga angkat masing-masing. Malangnya, pelajar yang sepatutnya menjadi keluarga angkatku terlibat dengan kemalangan dan tinggalllah aku dengan Aliya terkontang-kanting seketika sebelum salah seorang pelajar iaitu Azilah mengambil kami berdua untuk tinggal di rumahnya.
Selain daripada kami berdua, terdapat empat orang lagi pelajar lelaki Sekolah Menengah Sains Muar yang akan tinggal di rumahnya. Perasaanku pada waktu itu sukar untuk digambarkan, risau dan cemas bercampur-baur tetapi apakan daya sudah menumpang di rantau orang, aku pasrah sahaja. Untuk sampai ke rumah Azilah, kami menaiki sebuah kenderaan seperti van yang digelar 'angkut-angkut'. Pertama kali menaiki kenderaan tersebut yang sepanjang masa pintunya tidak tertutup membuatkan aku takut. Sewaktu pemandunya membrekkan kenderaanya secara tiba-tiba kerana tersilap jalan aku telah menjerit sekuat hati. Perasaan malu pada waktu itu memang tidak terucap. Aku tidak tahu di mana hendak menyirikkan muka pada waktu itu. Rumah Azukah sememangnya besar dan selesa serta kami diberikan bilik masing-masing; pelajar lelaki di bilik abang Azilah dan kami berdua tinggal di bilik tidurnya. Perkara yang memang tidak dilupakan sewaktu berada di rumah Azilah ialah pertanyaan Azilah sama ada aku turut tidur dengan memakai tudung atau dipanggil 'jilbab' oleh orang di sana kerana aku memang tidak pernah meninggalkan tudung meskipun berada di dalam bilik kerana kehadiran pelajar lelaki di rumahnya.
Pada malam itu, Azilah telah mengajak kami berenam untuk makan di medan selera Melayu Square. Azilah turut mengajak dua orang rakannya iaitu Echa dan Amalya untuk menemaki aku dan Aliya. Kami menaiki angkut-angkut sekali lagi memandangkan tiada sesiapa yang dapat menghantar kami kerana kedua-dua ibu bapa Azliah bertugas di Lingga. Azilah tinggal berdikari bersama adik lelakinya di rumah besar mereka. Di medan selera Melayu Square, kami bereenam ditemukan sekali lagi dengan pelajar-pelajar lain dari SAMURA berserta dengan para pelajar SMA Negeri 2 yang menjadi keluarga angkat mereka. Kesemua pelajar SMAN2 aku lihat bersungguh-sungguh memberikan layanan terbaik kepada kami sebagai tetamu mereka. Meskipun kami semua belum saling mengenali, mereka melayan kami seolah-olah kami merupakan sahabat baik mereka yang perlu diberikan layanan yang sewajarnya. Pada mulanya, aku sangkakan kami perlu membayar sendiri makanan kami, rupa-rupanya mereka telah merancang untuk mengumpul duit sesama mereka sebagai bayaran kepada semua makanan kami pada malam tersebut.
Di Tanjung Pinang, Indonesia pelbagai makanan pelik yang memang tidak akan dapat didadapti di Malaysia ada dihidangkan, Pempek, tekuran, gado-gado, gonggong dan pacal lele merupakan antara sajian yang dihidangkan kepada kami pada malam tersebut. Setelah melihat rakan-rakan yang lain makan masakan Indonesia yang disajikan, aku cuba merasa makan 'gongging' yang merupakan siput laut yang telah direbus. Kami perlu mengeluarkan siput tersebut daripada cengkerangnya dan membuang hujungnya sebelum dicecah dengan sambal. Setelah puas menjamu selera, kami dibawa berjalan-jalan di tepi laut. Panorama tepi laut yang disajikan amat menenangkan. Azilah mengatakan bahawa tempat ini sama dengan Teluk Danga di Johor Bahru. Bagiku mesikun Tuk Fanga di Johor Bahru itu cantik, samun sudah terusik keasliannya kerana lautnya telah ditambak bagi memberi laluan kepada kemajuan di situ sedangkan di Tanjung Pinang keasliannya masih terpelihara. dari sana , aku dapat melihat Pulau Penyengat yang bakal kami lawati pada esok hari. Tidak lama selepas itu, kami semua pulang ke destinasi masing-masing. Aku tertidur kepenatan setelah puas memikirkan apakah yang bakal menanti kami pada esok hari...
SELASA 21 SEPTEMBER 2007
Setelah mendengar azam dari surau berdekatan, aku terbangun dari tidur. Keletihan semalam masih terasa namun aku gagahkan juga diri untuk bangkit. Pada pukul 7.50 pagi setelah bersarapan dengan makanan yang dibeli oleh Azilah di luar, angkut-angkut telah tiba untuk membawa kami ke Bintan Mall untuk acara pawai sempena Hari Kemerdekaan Indonesia yang ke-62 pada 17 Ogos yang lalu. Pada mulanya, aku sangkakan kami para pelajar SAMURA sekadar melihat perarakan yang akan melalui tempat tersebut, rupa-rupanya kami juga telah diminta untuk berarak dengan membawa 'banner' yang tertera nama sekolah kami, Sekolah Menengah Sains Muar. Pada mulanya perarakan ini dijangkakan bermula pada jam 10.00 pagi, namun setelah satu jam berhujan dan berpanas di tempat yang sama barisan kami tetapi tidak menunjukkan tanda akan bergerak. Adakalanya aku sudah rasa ingin mengalah ditambah pula dengan rasa lapar yang mencucuk-cucuk. Penantian kamu yang lama ini diisi dengan acara bergambar bersama-sama pelajar-pelajar Indonesia berkali-kali. Mungkin disebabkan aku bukan jenis orang yang suka bergambar lama kelamaan aku rasa rimas dan bosan, namun setiap ajakan untuk bergambar oleh orang di sana kuterima dengan baik kerana bagiku tidak wajar menunjukkan sikap mementingkan diri sekiranya aku menolak permintaan mereka.
Pada pukul 12.00 tengah hari, barulah barisan kami bergerak. Perjalanan yang kami tempuhi amat lama ditambah pula dengan suasana yang sudah terik pada waktu tengah hari tersebut. Aku sekadar merungut-rungut di dalam hati. Dalam perjalanan kami, adakalanya pengacara dari SMAN2 memperkenalkan kami kepada warga Tanjung Pinang. Jikalau tidak silap, kami telah diperkenalkan sebnyak tiga kali sepanjang perjalanan tersebut sehingga ada suatu ketika sebahagian pelajar SAMURA meminta agar kami tidak diperkenalkan lagi kerana kami berasa segan diperkenalkan dengan cara begitu. Perarakan kami berakhir di rumah wali kota. Keadaan di situ amat sesak dengan manusia sehingga aku, Atika, Aliya dan Nadirah terpaksa memegang tangan beberapa orang pelajar perempuan SMAN2 untuk keluar dari kesesakan tersebut menuju ke tempat yang lebih lapang. Pada waktu itu, aku berasa amat penat setelah terpaksa berjalan begitu jauh di tengah kesesakan manusia pertama kali sepanjang hidupku.
Kemudian kami dibawa untuk makan tengah hari di Restoran Ayam Goreng 88 yang berdekatan dengan Hotel Tanjung Pinang tempat guru-guru SM Sains Muar menginap. Sekali lagi kami terpaksa berjalan kaki untuk sampai ke sana. Bukan itu sahjaa, setelah kami sampai di sana kami terpaksa pula menunggu lama sehingga sempat aku melelapkan mata seketika. Kemudian setelah menjamu selera sekali lagi kami perlu berjalan kaki menuju ke jeti Tanjung Pinang untuk menaiki bot ke Pulau Penyengat. Perasaan lelah, epnat dan bermacam-macam lagi perasaan bercampur-baur dalam hatiku sehingga ada suatu ketika apa yang muncuk dalam fikiranku adalah uanya untuk menghabiskan aktiviti pada hari itu secepat mungkin. Kami menaiki bot ke Pulau Penyengat yang terletak tidak jauh dari Tanjung Pinang. Kocakan air sewaktu bot meredah laut amat menarik perhatianku.
Di Pulau penyengat, kami telah melawat banyak tempat yang mempunyai nilai sejarahnya yang tersendiri. Antaranya, Masjid Kuning Pulau Penyengat merupakan sebuah bangunan yang bahan binaannya terdiri dripada putih telur. Kami telah menunaikan silat jamak dan qasar di rumah Allah tersebut. Selain itu, kami juga tidak melepaskan peluang melawat makam Engku Puteri yang merupakan penaung kepada Pulau Penyengat itu suatu ketika dulu. Di dalam makam baginda, telah diukir kesemua gurindam yang mempunyai 12 fasal karya Raja Ali Haji. Aku sempat melihat 3 daripada 12 fasal gurindam yang ada di situ. Kami juga turut melawat kubur-kubur lama, tapak istana dan kubu-kubu lama sebelum mengambil gambar beramai-ramai di tangga Masjid Kuning Pulau Penyengat sebelum pulang semula ke Tanjung Pinang. Kami sampai di jeti Tanjung Pinang pada pukul 6.30 petang.
Pada malam tersebut, semua pelajar Sekolah Menengah Sains Muar telah dibawa ke Gedung Aishah sebuah dewan orang ramai yang terletak betul-betul berhadapan dengan pantai. Di sini....